‘УЧЕБЕН ЦЕНТЪР_П’ 

 

Тип: Учебен център
Площ: 300кв.м.
Проект: 2020
Реализация:  2021
Снимки: Тодор Тодоров

С огромно вълнение реагирахме на поканата си да проектираме иновативен детски „СТЕМ“ център, имахме късмета да работим с млад и мотивиран екип от преподаватели, чиито виждания и подходи съвпадаха с нашите. Заедно с тях разработихме проекта, с който кандидатствахме за национално финансиране и за голяма радост на всички беше удобрен няколко месеца по-късно.

Огромна добавена стоиност, както и основен генератор на идеи, представляваше самата училищна сграда, проектирана от арх. Янаки Шамарджиев и изпълнена през 1917г.

 

‘УЧЕБЕН ЦЕНТЪР_П’ 

 

Тип: Учебен център
Площ: 300кв.м.
Проект: 2020
Реализация:  2021
Снимки: Тодор Тодоров

С огромно вълнение реагирахме на поканата си да проектираме иновативен детски „СТЕМ“ център, имахме късмета да работим с млад и мотивиран екип от преподаватели, чиито виждания и подходи съвпадаха с нашите. Заедно с тях разработихме проекта, с който кандидатствахме за национално финансиране и за голяма радост на всички беше удобрен няколко месеца по-късно.

Огромна добавена стоиност, както и основен генератор на идеи, представляваше самата училищна сграда, проектирана от арх. Янаки Шамарджиев и изпълнена през 1917г.

 

Пространството, в което е поместен СТЕМ центъра разположено на площ от 300кв.м. е съставено от четири зали и прилежащите към тях спомагателни и свързващи помещения.

Основна идея на екипа беше центърът да провотира интерес в учниците към професиите на бъдещето – Екология, компютърни науки, роботика и други. В допълнение ние искахме всяка от залите да предоставя различен тип изживяване и да предразполага към различно общуване и комуникация между учител и ученик.

За всяка от класните стаи е проектиран един основен формиращ елемент, който определя насоката на заниманията и цялостната динамика в стаята.

Компютърния кабинет на центъра е проектиран като място за индивидуална работа. Всички маси са изнесени по периферията на стаята с цел уединение, а в центъра на стаята е аранжиран кът с мека мебелировка. Там се провеждат дискусии в неформална обстановка.

Важен момент за цялостното възприятие и преживяване беше да обединим отделните зали, с толкова различна визия и програма. Свързващ елемент в проекта е третирането на под, стени и таван на коридора и контакта му със залите.

Както при всяко преустройство така и тук е ключово да съхраним историята и духа на сградата, да анализираме ценното и да го представим по подобаващ начин. В училището несъмнено това са мозайките във всички помещения, технология която постепенно се забравя. В дизайна си интерпретираме арковидните отвори, характерни за сградата, изграждайки всички врати и портали в тази стилистика, но със съвременна технология и мотив.

На техническо ниво подобряването на качеството на средата беше приоритет не по малко от изграждането на визуалния облик. В проекта е включена вентилационна рекуператорна система във всички зали. Присъствието на инсталацията значително подобрява микроклимата в помещенията, който пряко влияе на здравословното състояние на децата.Тема повече от актуална през пандемичната 2020г, когато е и реализиран проектът.

Важен момент за цялостното възприятие и преживяване беше да обединим отделните зали, с толкова различна визия и програма. Свързващ елемент в проекта е третирането на под, стени и таван на коридора и контакта му със залите.

Както при всяко преустройство така и тук е ключово да съхраним историята и духа на сградата, да анализираме ценното и да го представим по подобаващ начин. В училището несъмнено това са мозайките във всички помещения, технология която постепенно се забравя. В дизайна си интерпретираме арковидните отвори, характерни за сградата, изграждайки всички врати и портали в тази стилистика, но със съвременна технология и мотив.

На техническо ниво подобряването на качеството на средата беше приоритет не по малко от изграждането на визуалния облик. В проекта е включена вентилационна рекуператорна система във всички зали. Присъствието на инсталацията значително подобрява микроклимата в помещенията, който пряко влияе на здравословното състояние на децата.Тема повече от актуална през пандемичната 2020г, когато е и реализиран проектът.

Често срещшания формат на библиотеката, пертрупаното с лавици хранилище за книги, не предразполага учениците към това да прекарват време в четене и проучване по старомодния начин. Затова четвъртото помещение представлява реновиран сегмент от училищната библиотека. Новият формат на пространството представя функционална схема с изместени лавици с книгите по периферията, по този начин залата остава свободна в основната си част. Реалната намеса представлява съвременна читалня, изградена като платформа на различни нива с мека тапицерия. Дизайнът ѝ предлага множество кътове за сядане, за неформално общуване, уединение и почивка.

Фокусът на третата лаборатория е въру природните науки. Там целият клас сяда на една маса от конферентен тип, разположена в центъра на помещението.  Темата на залата – „Под повърхността“ сме интерпретирали с  три броя прозрачни цветарници разположени в различни кътове на масата. Прозрачният плексиглас, от който са направени изважда на показ съставните слоеве на почвата, а растенията в тях са предмет на грижи и внимание от страна на учениците. Комплимент, обвързан с цялостния дизайн на стаята – както функционален, така и за рекреация, е мебелта в дъното на стаята, където сме разположили тапицирани сядания и зона с мивка за нуждите на занятията.

В залата озаглавена „Косносът и Ние“ изграждаме сцена-подиум, който разделя на две части пространството. Повдигнатата на 40см от основното ниво зона с мека настилка внася търсените неформалност и домашен уют в класната стая. В тази класна стая е предвидено обзавеждане от столове и маси, което лесно може да се пренарежда според повода или изцяло да се премахне. Сцената и голямата свободна площ дават възможност за  групови изяви с публика, презентации, лекции, дори театър и кино прожжекции. Учебната тематика на стаята, тясно свързана с Астрологията, е представена на учениците, чрез абстрактната инсталация, която формират осветителните тела в стаята.